Les bancs d'essai :
récapitulatif du fabricant : www.lavardin.com/lavardin-itF.html
autre site :
DIAPASON
Qualité musicale 6/6 : *** ***
par J.M. Piel 40 étoiles sur 42 ... A la différence de la quasi-totalité des amplificateurs à transistors, la sonorité de ce Lavardin se stabilise vite. Quinze minutes suffisent. C'est une écoute de laboratoire, musicale et expressive, qui permet d'entendre sans effort des détails instrumentaux noyés par les autres électroniques. La définition allie au plus haut degré la précision et la finesse, sans raideur, sans sécheresse ni dureté. Sur ces points, le Lavardin semble sans concurrent, même à des prix beaucoup plus élevés. Nous sommes sûr que ce Lavardin atteint des sommets de transparence rarement - ou même JAMAIS - atteints." Le temps retrouvé par Jean-Marie Piel Depuis la venue du transistor, la HiFi de haut de gamme se cherche. Elle s'éparpille et fait feu de tout bois. Elle saute d'une explication théorique à une autre, pour s'en remettre finalement à un empirisme qui tient plus de l'art culinaire que de la science. Un ingénieur français a essayé de comprendre les raisons majeures d'une telle dérive. Le moins qu'on puisse dire est que, depuis quelques années, le HiFi louvoie (la Hifi de haut de gamme, celle qui court après une certaine perfection). Jamais elle n'a été aussi tiraillée entre la subjectivité et l'objectivité. Jamais elle n'a paru aussi partagée entre ceux qui écoutent et ceux qui mesurent. Résultat : une instabilité galopante qui prend la forme d'un facheux pied de nez pour les scientifiques. Après vingt ans bien sonnés d'utilisation du transistor la voici qui retourne aux tubes! Car il faut se rendre à l'évidence. Le phénomène s'amplifie... Un tel retour aux techniques du passé est pour le moins troublant. D'autant plus que les partisans ne semblent d'accord que sur un point ; les tubes "sonnent" mieux que les transistors. Quant à savoir pourquoi... Sony a pourtant pris la chose très au sérieux. Quelques-uns de ses meilleurs ingénieurs ont travaillé sur le sujet durant des années avec d'énormes moyens et sans résultats. De quoi désespérer! Fautes d'explications, d'autres japonais ont joué à fond la carte de l'empirisme : "tentons de faire des transistors (les Mosfets) dont les modes de fonctionnement s'apparentent à ceux des tubes". Ainsi au fil des années on a vu apparaitre une multitude de nouveaux circuits vite tombés aux oubliettes mais cherchant à approcher le son tube.... D'après un brillant ingénieur français connu sous le pseudonyme de Héphaistos et dont les découvertes pourraient bien révolutionner les techniques audio, la recherche en haute-fidélité s'est enfermée dans le même type d'erreurs fondamentales depuis la naissance du transistor . Pour tenter de reproduire la musique, on a pensé à tout sauf au temps. On a basé toutes les modélisations sur des mesures statiques, qui écartent le temps. On n'est pas sorti des théories de Fourrier : puisque tout signal audio peut se décomposer en sinusoides, autant concentrer les investigations sur ce type de signal . Il a le mérite d'être permanent, stable dans le temps, donc facile à analyser. LE MONDE DE LA MUSIQUE
Une rigueur toute cartésienne, par P. Venturini
Appréciation globale : ****
4 étoiles sur 4
"Il ne faut pas bien longtemps pour vérifier le bien-fondé des théories du concepteur et ses incidences auditives.
Le "Model IT" restitue en effet la musique avec une précision, une clarté et une vigueur singulières".
Tout se passe comme si l'on avait ôté un voile de la face avant des enceintes.
La musique, comme éclairée de l'intérieur, présente alors un relief supérieur, des attaques tranchées, une aération plus nette, des contours plus visibles."
"Et quel plaisir d'entendre toutes les informations gravées dans un disque ! Rien n'échappe aux oreilles aiguisées du "Model IT" : ni les qualités ni les défauts d'une prise de son. Sans rien de démonstratif, car l'équilibre spectral est très neutre, cet amplificateur est un redoutable révélateur. Mais d'un disque à l'autre, l'environnement musical change complètement."
"Pas coloré dans le milieu et le bas du spectre, le Lavardin n'est pas de ces appareils qui enjolivent la réalité et la ouatent confortablement de sonorités moelleuses."
"Identifier tel ou tel interprète selon son toucher, son phrasé ou sa sonorité devient alors plus facile."
"Dynamique, raffiné, lucide, cet amplificateur satisfera aussi bien les amateurs de réalisme sonore que les professionnels du son."
HI-FI CHOICE
It's not often that our consultant Editor Paul Messenger gets all worked up about an amplifier. It would be even more extraodinary if he threatened to abandon the trusty stack of Naim amps that have kept him in watts for most of his long and illustrious career. However, like his saintly Biblical namesake, Paul has had a Road to Damascus experience Listening to the Lavardin Model IT integrated amp has caused scales to fall off his ears. But what on earth can a 40-Watt, four input integrated amp offer, that Naims finest cannot match?
According to Paul, the secret lies in Lavardin's claim that so called "memory distortion" is the problem with many audio components. Lavardin claims that electrons pass through solid-state silicon components, the latter retain a trace of their passing. Valve amps avoid this because they use electrons passing through a vacuum. Whatever the explanation, the valve-meets-transistor sound of the IT has knocked Paul for six. This is news indeed, and merely for the shock-factor alone, the Lavardin IT has been selected as this month's Editor's Choice.
Integrated amplifiers don't often make it into "Statements", but integrated amplifiers don't often cost �3,200.
And if that sounds like a lot of money to pay for a stripped-down, two-by 40 watter (even one as chunklly built as this) don't be tooled.
Lavardin's Model IT is actually one of the hi-fi's great bargains.
� 3,000 is not a lot of money by serious high-end standards, yet this unassuming-looking black box is a genuine high-end contender, no question.
You've probably never heard of Lavardin Technologies. Neither had I until last summer, when I visited speaker manufacturer JM-Lab in France,wich used amplification from Lavardin Technologies to demonstrate its top-of-the-line Utopia models. I liked what I heard so much, I arranged to borrow one via UK distributor.
Now I'm even more impressed.
It took only a few seconds after switch-on to realise that this amplifier was something very special. The midband has the delicacy and transparency normally associated with valve-driven designs, while the bottom end has the sort of power and authority attributed to solid-state electronics. In a very sense, you can have your cake and eat it.
Ever since then I have been trying to find any significant thinks in its all-round performance. I don't fall in love with amplifiers very often, but Lavardin Technologies Model IT has inspired some unexpected passions. I even find myself prepared to suffer the loss of remote-control idleness for the sake of glorious sound quality.
According to the company, the technical basis of the Model IT arose from identification of new form of distortion, called "memory distortion". For example, in valve amps, the electrons pass through a vacuum, which retains no memory, whereas solid-state silicon components retain a trace of flux after the passage of electrons. By choosing engineering components to avoid this "memory distortion", the company claims it's possible to achieve the transparency of the best valve amps, alongside the low distortion and wide bandwidth of a high-feedback transistorised design. (See www.lavardin.com - technical corner- for more details).
This concept is difficult to prove objectively, if only because current test equipment is naturally subject to the same effect, and it's also the sort of claim that immediately raises the hackles of any long-in-the-tooth reviewer. Happily, Lavardin Technologies Model IT does live up to its billing. I can't prove the "memory effect", and don't have the know-how to analyse the internal circuitry, but it does carry a ring of truth, both philosophically and subjectively. If many components tend to show an unwanted "memory effect", for example, this would tend to explain why reducing the number of components tends to enhance sound quality.
It would also go some way towards explaining why the Model IT sounds so astonishingly "clean" and free from hash and artifice. I found this extraordinary "cleanliness" almost disconcerting at first, as it seemed to leave the music understated almost to the point of malnourishment. But the more time I spend exploring the high points of my very extensive record collection, the more I'm becoming convinced that this amplifier is actually more accurate than the competition
Its music making is not only uncommonly "tidy" and delicate, but also unusually informative.
Previously undeciphered lyrics on "parental advisory" rap albums became intelligible, while the usual unwanted intrusion of vinyl surface noise was notably diminished.
Timing is right on the button, the bottom end is deep, firm and even, while tonal colours sound uncannily "right", and the balance is reassuringly neutral. All these factors were further enhanced by using Lavardin Technologies interconnects.
The outline price-versus-power equation might not look too promising, the feature count is sparse in the extreme, and I'd certainly suggest that partnering loudspeakers ought to have above-average sensitivity. But in every important sonic respect the Model IT is a revelational experience, and I strongly recommend that all audiophiles should make the effort to give it a hearing.
HI-FI WORLD
This is certainly one of the most self-effacing, natural amplifiers I've heard, almost regardless of price. WORLD VERDICT : OUTSTANDING 4 out of 4 globes. Jon Marks discovers transistors that sound like valves in Lavadin Technologies' Model IT Reference integrated amplifier. On of the oldest questions to puzzle hi-fi designers is why valves and transistors sound so different. Glass bottles have a tonal sweetness and lack of artificiality which, at best, is a revelatory experience. Unfortunately, the circumstances for this revelatory experience tend to include silverwound output transformers the weight of a canon ball and horns the size of a potting shed. Speakers on a smaller scale which provide smoe of the speed and impact of such horns often don't fulfil their promise unless driven by a huge black box with enough heatsinking to cool the Gobi desert and a power output approaching the requirements of a small city. In the world of amps, it seems, you can have natural and sweet or grunt and control but not a combination of the two. ACTIVELY SEEKING AMNESIA AMP ANONYMITY ANTI-POLLUTION SQUAD Lavardin Technologies have made some bold claims for their IT amp, but on the basis of what flows from the 4mm binding posts on the rear panel, they're putting their Francs firmly where their mouth is. WORLD VERDICT : OUTSTANDING 4 globes out of 4. |
Vous devez être membre de Club Hifi pour ajouter des commentaires !
Réponses
Bonjour,
cette annonce étant toujours présente sur le site, est-elle encore d’actualité ?
Merci !
Bernard